maksties-uzdegimas

Makšties uždegimas (vaginitas)

Apibrėžimas

Vaginitas- tai makšties uždegimas, jam būdinga išskyros, niežulys ir skausmas. Priežastimi paprastai būna balanso tarp makšties bakterijų nebuvimas, arba infekcija. Vaginito priežastimi taip pat gali būti sumažėjęs estrogenų kiekis menopauzės metu.

Dažniausiai pasitaiko:

• Bakterinė vaginozė, kuri atsiranda dėl kai kurių mikroorganizmų, normaliai esančių makštyje, per didelio kiekio.
  • Grybelinis makšties uždegimas, kurį sukelia natūraliai kūne esantis grybelis, vadinamas Candida albicans.
  • Trichomonozė, kurią sukelia parazitas, plintantis lytiniu keliu.
  • Atrofinis makšties uždegimas, dėl sumažėjusio estrogenų kiekio menopauzėje.

Gydymas priklauso nuo to, koks  makšties uždegimas jums nustatytas.

Simptomai

• Makšties išskyrų spalvos, kvapo, kiekio pasikeitimai
  • Makšties sudirgimas ir niežulys
  • Skausmas lytinių santykių metu
  • Skausmingas šlapinimasis
  • Nestiprus kraujavimas ar tepimas iš makšties

Makšties išskyrų pobūdis gali padėti apspręsti makšties uždegimo priežastį:

• Bakterinė vaginozė. Išskyros baltai pilkos, blogo kvapo. Kvapas dažnai apibūdinamas kaip panašus į žuvies, gali suintensyvėti po lytinių santykių.
  • Grybelinis makšties uždegimas. Pagrindinis simptomas yra niežulys, taip pat gali būti baltos, tirštos išskyros, panašios į varškę.
  • Trichomonozė. Ši infekcija sukelia žaliai geltonas, kartais putotas išskyras iš makšties.

Kada kreiptis į gydytoją?

Kreipkitės į gydytoją, jeigu atsirado diskomfortas makštyje, ypač jeigu:

• Niekada nesirgote makšties infekcija. Vizito pas gydytoją metu bus nustatyta makšties uždegimo priežastis. Sužinosite, kaip atskirti nenormalius požymius ir simptomus.
  • Esate sirgusi makšties uždegimu anksčiau, bet dabar jis pasireiškia kitaip.
  • Turėjote intymių ryšių su keletu partnerių, arba nauju partneriu. Tuomet galite būti užsikrėtusi lytiniu keliu plintančia infekcija (LPL). Kai kurių LPL požymiai ir simptomai panašūs į grybelinę makšties infekciją arba bakterinę vaginozę.
  • Gydėtės priešgrybeliniais preparatais, tačiau simptomai išlieka. Tai gali reikšti, kad  makšties uždegimas yra ne grybelinės kilmės, arba sukeltas atsparių tradiciniam gydymui grybelių rūšių

Priežastys

Bakterinė vaginozė.

Bakterinė vaginozė atsiranda dėl vienos ar kelių rūšių mikroorganizmų, normaliai esančių makštyje, per didelio kiekio. Paprastai “gerosios” makšties bakterijos (laktobakterijos) savo kiekiu persveria “blogąsias” bakterijas (anaerobus). Bet jeigu anaerobinės bakterijos pasidaugina tiek, kad persveria balansą į savo pusę, tai sukelia bakterinę vaginozę. Bakterine vaginoze gali sirgti tiek lytiškai aktyvios, tiek ir neaktyvios moterys. Moterys, turėjusios daug lytinių partnerių, kaip ir turinčios kontraceptinę gimdos spiralę, gali dažniau sirgti bakterine vaginoze.

Grybelinis makšties uždegimas

Jis atsiranda, kuomet normali makšties ekosistema pasikeičia. Tai sąlygoja per didelį grybelių augimą- dažniausiai C. albicans. Grybelinė infekcija nėra lytiniu keliu perduodama liga. Be makšties uždegimo, C. albicans gali sukelti kitų kūno sričių (burnos, odos, nagų) infekcijas. Trys iš keturių moterų per gyvenimą suserga grybeliniu makšties uždegimu. Veiksniai, padidinantys tikimybę susirgti grybeliniu makšties uždegimu:

• Medikamentai (antibiotikai, steroidai)
  • Diabetas
  • Hormoniniai pokyčiai, susiję su nėštumu, hormoninės kontracepcijos vartojimu ar menopauze.

Sukūrinės vonios, vaginalinių kontraceptikų vartojimas, aptemptų drabužių dėvėjimas, moterų intymios higienos produktų vartojimas nesukelia grybelinio makšties uždegimo. Tačiau išvardinti veiksniai gali padidinti jūsų imlumą infekcijai.

Trichomonozė

Tai lytiniu keliu perduodama liga, kurią sukelia mikroskopinis vienaląstis parazitas vadinamas Trichomonas vaginalis. Šis parazitas paprastai infekuoja vyrų šlapimo takus, nesukeldamas jokių simptomų. Moterims trichomonozė pasireiškia makštyje.

Neinfekcinis vaginitas.

Makšties dušai, purškalai, parfumuoti muilai, kvepiančios intymios higienos priemonės, spermicidai gali sukelti alergines reakcijas, sudirginti gaktos ir makšties audinius. Makšties niežulys ir sudirgimas gali atsirasti ir menopauzėje, arba po kiaušidžių pašalinimo operacijos dėl hormonų trūkumo sukeltų pokyčių makštyje.

Komplikacijos

Makšties uždegimai nesukelia sunkių komplikacijų. Tačiau nėščioms moterims bakterinė vaginozė ir trichomonozė gali sukelti priešlaikinį gimdymą, arba gali sąlygoti mažo svorio naujagimio gimimą. Moterys, sergančios bakterine vaginoze arba trichomonoze turi didesnę riziką užsikrėsti ŽIV ar kitomis lytiniu keliu perduodamomis ligomis.

Pasiruošimas vizitui pas gydytoją

Kaip galite pasiruošti?

Kad gydytojas galėtų tinkamai įvertinti makšties išskyras, nevartokite tamponų ir neatlikite makšties dušo prieš vizitą pas gydytoją.

Taip pat surašykite, kokius medikamentus, maisto papildus vartojate, ar esate kam nors alergiška. Pasirašykite klausimus, kuriuos norite užduoti gydytojui. Kai kurie pagrindiniai klausimai gali būti tokie:

• Ar galėčiau ką nors padaryti, kad išvengti makšties uždegimo?
  • Kokius požymius ir simptomus turėčiau stebėti?
  • Ar man reikės vartoti vaistus?
  • Ar yra kokių nors specialių nurodymų, kaip vartoti vaistus?
  • Ar yra nereceptinių preparatų, kurie gali man padėti?
  • Ką reikėtų daryti, jeigu simptomai po gydymo atsinaujintų?
  • Ar mano partneriui taip pat reikia tirtis ir gydytis?

Nesidrovėkite klausti gydytojo, jeigu neaiškūs jo pavartoti terminai, paaiškinimai ar patarimai.

Gydytojas jūsų taip pat gali paklausti. Būkite pasiruošusi tokiems klausimams kaip:

• Kokius simptomus makštyje jaučiate?
  • Ar pastebėjote nemalonų makšties išskyrų kvapą?
  • Kiek ilgai jaučiate simptomus?
  • Ar simptomai susiję su menstruaciniu ciklu? Pavyzdžiui, ar simptomai intensyvesni prieš pat menstruacijas, ar po jų?
  • Ar gydėtės pati kokiais nors medikamentais?
  • Ar gyvenate lytinį gyvenimą?
  • Are sate nėščia?
  • Ar vartojate kvepiantį muilą ar dušo žele?
  • Ar plaunate makštį iš vidaus?
  • Kokius vaistus ar maisto papildus nuolat vartojate?

Diagnostika

Kad nustatyti diagnozę, gydytojas paklaus apie jūsų persirgtas ligas (makšties uždegimus, lytiniu keliu perduodamas ligas), atliks tyrimą ginekologinėje kėdėje. Jo metu galima paimti makšties arba gimdos kaklelio kanalo išskyrų tepinėlį laboratoriniam ištyrimui (patvirtinti, kokia yra makšties uždegimo priežastis).

Gydymas

Keletas faktorių (mikroorganizmų, būklių) gali sukelti makšties uždegimus, todėl gydymas skiriamas atsižvelgiant į priežastį.

• Bakterinė vaginozė. Gydoma geriamais antibiotikais, antibiotikais į makštį vieną-du kartus per dieną nuo penkių iki septynių dienų.
  • Grybelinis makšties uždegimas. Dažniausiai skiriama priešgrybelinių preparatų į makštį, taip pat ir geriamų priešgrybelinių preparatų. Jeigu gydomasi savarankiškai, lengva suklysti, nes grybelinio vaginito simptomai gali būti sumaišyti su kitos kilmės, tuomet gydymas nepadeda, o tikslus diagnozės nustatymas ir tinkamo gydymo paskyrimas vėluoja.
  • Trichomonozė. Gydoma geriamais antibiotikais.
  • Atrofinis makšties uždegimas. Estrogenų preparatai į makštį.
  • Neinfekcinis makšties uždegimas. Kad pasveikti, reikia žinoti jį sukėlusią priežastį ir jos vengti. Pavyzdžiui, pakeisti muilą, skalbimo priemones, higieninius įklotus ar tamponus.

Gyvenimo būdas ir namų vaistinėlė

Kad palengvinti simptomus, galite dėti vėsius kompresus išorinių lyties organų srityje.

Prevencija

Tinkama higiena gali apsaugoti nuo kai kurių rūšių makšties uždegimo pasikartojimo ir susilpninti kai kuriuos simptomus:

• Venkite karštų vonių, plaukimo baseinų, SPA. Po prausimosi gerai vandeniu nuplaukite muilą nuo genitalijų, po to gerai nusausinkite nešiurkščiu rankšluosčiu. Nenaudokite kvapnaus muilo (ypač antibakterinio), dezodorantų.
  • Venkite dirgiklių (kvapnių įklotų, tamponų).
  • Po tualeto šluostykitės tik iš priekio link nugaros, kad nepaskleisti žarnyno bakterijų į makštį.
  • Neatlikinėkite makšties dušo. Makšties plauti iš vidaus nereikia. Atliekant makšties dušą sutrikdoma natūrali makšties mikroorganizmų pusiausvyra, ko pasekoje padidėja rizika susirgti makšties infekcijomis. Makšties plovimas iš vidaus infekcijos sukėlėjų neišplauna.
  • Partneris turi naudoti prezervatyvą. Tai padės išvengti lytiniu keliu perduodamų infekcijų.
  • Dėvėkite natūralių medžiagų apatinį trikotažą. Miegokite be apatinių drabužių. Grybeliai gerai dauginasi šiltoje drėgnoje aplinkoje.